Atonia pęcherza – przyczyny i zapobieganie

Atonia to mimowolna niezdolność utrzymania moczu. Chory nie ma żadnego wpływu na to, kiedy i gdzie odda mocz, a nawet się wypróżni.

Atonia to w dalszym ciągu temat niechętnie poruszany, pomimo że tą dolegliwością dotkniętych jest 15-20% osób, które przekroczyły sześćdziesiąty rok życia. Choroba ta przybiera różne formy, podobnie jak różne są jej przyczyny.

Przyczyny

  • W przypadku niemożności utrzymania moczu uwarunkowanej stresem (ten rodzaj choroby występuje przeważnie u kobiet) popuszczanie moczu ma miejsce podczas śmiechu, kaszlu, kichania bądź podnoszenia ciężkich przedmiotów. Dzieje się tak dlatego, że mięsień zwieracza pęcherza nie funkcjonuje prawidłowo. Przyczyną jest osłabienie mięśni przepony miednicy, pogłębiające się wraz z wiekiem lub występujące po przebytych porodach.
  • W przypadku niemożności utrzymania moczu pod wpływem parcia stany zapalne odprowadzających dróg moczowych oraz, równie często, czynniki psychiczne prowadzą do nadaktywności mięśnia pęcherza moczowego.
  • Tzw. oddawanie moczu kroplami przy napełnionym pęcherzu występuje głównie u mężczyzn, u których nastąpiło powiększenie gruczołu krokowego (prostaty). Gdy pęcherz jest przepełniony, a jego mięśnie rozciągnięte, mimo woli popuszczanych jest kilka kropli moczu.

Jak zapobiegać atonii pęcherza

Atonia pęcherza to dolegliwość, na którą cierpią głównie kobiety. Coraz częściej mówi się, że jest to dolegliwość cywilizacyjna – oprócz obciążeń wynikających z ciąży i przebytych porodów przyczyną atonii pęcherza jest nadwaga oraz siedzący tryb życia. Stosując właściwe środki zapobiegawcze, możemy przeciwdziałać zwiotczeniu przepony miednicy.

    A oto kilka wskazówek:

  • Zwróćmy uwagę na właściwy sposób odżywiania (dieta mieszana), pozwalający uniknąć zbędnej nadwagi i gwarantujący prawidłowe trawienie. Zaleca się ograniczenie nie tylko węglowodanów, ale przede wszystkim tłuszczy. W zamian dostarczajmy organizmowi więcej owoców, warzyw strączkowych, sałaty, jagód i produktów zbożowych.
  • Pamiętajmy o odpowiedniej dawce ruchu – sprzyja on spalaniu kalorii. Dyscypliny sportowe pozytywnie wpływające na wzmocnienie przepony miednicy to: jazda na rowerze, pływanie, marsze, balet, szermierka, jeździectwo, a także gimnastyka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *